Успішний старт в самостійне життя!         Розширений горизонт можливостей!         Відкриття в кожному унікальних талантів!
Комунальний заклад Сумської обласної ради
«Сумська обласна гімназія-інтернат для талановитих та творчо обдарованих дітей»
 

Корисні посилання

Міністерство освіти і науки України
Сумська обласна рада
Сумська обласна державна адміністрація
Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Управління освіти і науки Сумської міської ради
Харківський регіональний центр оцінювання якості освіти

Психологічна служба

Психологічна служба

ДУРИЦЬКА ЄЛИЗАВЕТА СЕМЕНІВНА

 практичний психолог

спеціаліст вищої категорії

 

«Не можна  вилікувати  тіло – не лікуючи  душу,

і  навпаки:    вилікувати  душу  неможливо зневажаючи  тіло».  

Гіппократ

 

ГРАФІК РОБОТИ

практичного психолога на 2018-2019 навчальний рік

ПОНЕДІЛОК

ВИХІДНИЙ

ВІВТОРОК

10.00 - 18.30

СЕРЕДА

10.00 - 18.30

ЧЕТВЕР

10.00 - 18.30

П`ЯТНИЦЯ

10.00 - 18.30

СУБОТА

8.30 - 17.00

НЕДІЛЯ

ВИХІДНИЙ

 

Мета роботи практичного психолога: забезпечення психологічних умов, що сприяють максимальному психічному та особистісному розвитку кожного гімназиста.

Завдання  психолого-педагогічного супроводу гімназистів:

допомога здібному та обдарованому учню у вирішенні актуальних завдань розвитку, навчання, соціалізації;

розвиток психолого-педагогічної компетентності учнів, батьків, педагогів.

контроль за нервово-фізичним навантаженням учня;

орієнтація педагогів на цілісний розвиток дитини, у тому числі тих сторін її психіки, її «Я», у яких вона не проявляє себе яскраво;

допомога у виробленні педагогами і батьками стилю ефективного спілкування з дитиною, адекватної оцінки її вчинків, розуміння її поведінкових проявів.

Пріоритетними   напрямками діяльності психолога є:

вивчення психологічної готовності новоприбулих учнів до профільного навчання в гімназії;

вивчення адаптації новоприбулих учнів до умов навчання в гімназії;

вивчення соціальної адаптації десятикласників;

вивчення особистісних характеристик восьмикласників;

готовність дев'ятикласників до переходу в старшу школу;

допрофільна та профільна підготовка учнів;

превентивне виховання учнів (участь у місячниках фізичної культури  та здорового способу життя, правового виховання, тижнях толерантності, порозуміння з ВІЛ – інфікованими, тижня практичної психології);

Адаптація до умов навчання в гімназії

      Адаптація – це процес пристосування до успішного функціонування у певному середовищі і здатність до подальшого психологічного, особистісного та соціального розвитку.

      Без повноцінної адаптації немає ні внутрішньої рівноваги особистості, ні впевненості в завтрашньому дні, ні людської поваги, допомоги, доброти, ні творчості – навчальної, професійної, духовної.

Що потрібно знати батькам?

Характеристика факторів, що впливають на процес адаптації

до навчання в гімназії новоприбулих учнів

       Аналізуючи результати спостережень, інформацію отриману від батьків, педагогів, учнів, результати  психодіагностики можна вирізнити кілька груп труднощів у навчанні новоприбулих учнів:

Відсутність у новоприбулих учнів організаційно – навчальних навичок:     конспектування, написання рефератів, користування бібліотекою тощо.

Проблема продуктивного або непродуктивного функціонування     психічних процесів – уваги, пам′яті, мислення.

Звичні способи обробітку та опрацювання навчальної інформації недостатньо спрацьовують.

Індивідуальні особливості (тип темпераменту, життєві біоритми, побутово-гігієнічні навички і звички тощо).

Дефіцит адекватних комунікативних навичок, особливо в системі «педагог - учень».

Адаптація до нової групи товаришів і самореалізація в ній (класі, гуртожитку, гімназії).

Адаптація відбувається у закладі інтернатного типу, відсутність родинної підтримки вагомий фактор, що уповільнює стабілізацію психоемоційного стану дитини.

Прагнення виправдати очікування батьків, педагогів школи, в якій навчався раніше викликають почуття незадоволеності собою.

Відсутність наступності у навчанні школи і гімназії тощо.

Вплив вікових особливостей розвитку новоприбулих учнів

на процес адаптації

  1. Учні гімназії переживають підліткову кризу:

Основна діяльність підлітка не навчання, а спілкування з однолітками. Стосунки з товаришами – в центрі життя підлітка, вони визначають решту сторін його діяльності.

Емансипація (звільнення від опіки дорослих, прагнення незалежності, самостійності, відчуття дорослості, негативізм).

Підлітковий негативізм виникає внаслідок того, що дитина бореться

за те, щоб перестати бути дитиною, за фізичну і психічну недоторканість, за самоствердження серед однолітків, проти зауважень,  обговорень, особливо іронічних, щодо її фізичної  дорослості.

Криза самооцінки. Формування «Я – концепції»: (самооцінка підкреслює характер уявлень про себе, в якій мають місце елементи порівняння себе з якимось зовнішнім еталоном, дитина в цьому віці потребує загальної позитивної оцінки своєї особистості незалежно від конкретних результатів)

Мотиваційна криза: (у підлітка спостерігається, так званий, «мотиваційний вакуум», коли  зовнішня мотивація навчання (оцінка, похвала,  заохочення)  вже не   влаштовує дитину, а  дальня  внутрішня  (жадоба пізнання, успішна соціалізація у перспективі), ще тільки формується).     

Фактори  уразливості обдарованих дітей,

що ускладнюють процес адаптації

  1. Прагнення до досконалості (перфекціонізм). Для обдарованих дітей характерна внутрішня боротьба досконалості. Вони не заспокоюються, не досягнувши вищого рівня. Властивість ця виявляється досить рано.
  2. Відчуття незадоволеності. Таке ставлення до самих себе пов’язане з характерним для обдарованих дітей прагненням досягти досконалості в усьому, чим вони займаються. Вони дуже критично ставляться до своїх досягнень, часто не задоволені, звідси – відчуття власної неадекватності і низька самооцінка.
  3. Нереалістичні цілі. Обдаровані діти часто ставлять перед собою завищені цілі. Не маючи можливості досягти їх, вони починають переживати. З іншого боку, прагнення до досконалості і та сила, яка призводить до високих досягнень.
  4. Надчутливість. Оскільки обдаровані діти часто більш сприйнятливі до сенсорних стимулів і краще розуміють відносини і зв’язки, вони схильні до критичного ставлення не тільки до себе, але й до оточуючих. Обдарована дитина більш вразлива, вона часто сприймає слова або невербальні сигнали як прояв неприйняття себе оточуючими. В результаті така дитина нерідко вважається гіперактивною і відволікається, оскільки постійно реагує на різного роду подразники і стимули.
  5. Потреба в увазі дорослих. В силу природної допитливості і прагнення до пізнання обдаровані діти нерідко монополізують увагу вчителів, батьків та інших дорослих. Це викликає тертя у відносинах з іншими дітьми, яких дратує жага такої уваги.
  6. Нетерпимість. Обдаровані діти нерідко з недостатньою терпимістю ставляться до інших. Вони можуть відштовхувати оточуючих зауваженнями, виражають презирство чи нетерпіння.

Як поводитись новенькому?

Поради психолога

 

Карти на стіл!

          Навіть якщо ти досить замкнута людина, намагайся дружелюбно спілкуватися з новими однокласниками й відповідай на їх запитання. Цікавість з їхньої сторони є природною, і те, що вони проявляють її до тебе – вірний знак. Посміхайся і йди на контакт.

Куди всі – туди й ти.

          Якщо тебе кличуть вибратися кудись разом із класом – погоджуйся. В першу чергу перед тобою стоїть задача показати, що ти не вискочка і не зануда, а адекватний майбутній член команди. Спостерігай, посміхайся, але зберігай індивідуальність. Ну а вже потім ти можеш вибирати, з ким і як тобі спілкуватися.

Зберігай нейтралітет.

          Поки ти остаточно не знаєш стосунків у класі, не ставай ні на чий бік. І взагалі не давай волю агресії і негативним емоціям. Адже ти не знаєш всієї історії. Твої власні історії починаються зараз – так що не тривож минуле.

Місцева знаменитість.

          Ма й на увазі – на найближчі декілька днів саме ти станеш головною темою для обговорення всього класу. Звичайно, бути «зіркою світської хроніки» не всім приємно, але уникнути цього неможливо. Постарайся поставитись до цього спокійно і з гідністю. І, головне, не давай приводу для пліток.

 

5 головних помилок.

  1. НЕ загравай з усіма підряд. Ти не заробиш цим додаткові бали для себе. У декого про тебе може скластися не гарна думка.
  2. НЕ вислужуйся перед вчителем. Клас не любить тих, хто вважає себе розумнішим за інших.
  3. Не пліткуй і не говори зайвого. Звичайно, хочеться дізнатися побільше і розповісти про себе, але це треба робити поступово. Не розпитуй у сусіда по парті подробиці про своїх однокласників.
  4. НЕ прагни стати найкращим другом для кожного. Стосунки з однокласниками повинні одразу будуватися на рівних.
  5. НЕ купуй друзів. Те, що купується, легко й продається. А дружба до таких речей не належить.

Поради вчителям.

Пам'ятка

«З чого починається ефективний урок»

          На помилках вчаться. Помилки навіть потрібні для навчального процесу. Діти не повинні боятися припуститися помилки.
          Давайте дітям максимально виявити свою ініціативу. Вчіть учнів самостійно думати і працювати.
          Творче ставлення до роботи й навчання — запорука ефективного уроку.
          Не у всіх дітей вистачає терпіння та наполегливості поступово переходити від простого до складного. Не давайте учням зневіритись у своїх силах.
          Якщо ваш голос виказує роздратування, розчарування та зневіру, діти запам'ятають саме ці емоції, а не мудрість, яку ви намагалися до них донести.
          Кожен учень по-своєму сприймає матеріал. Зважайте на це.
          Найкращий той діалог, у процесі якого діти відгукуються не на слова, а на думки.
          Добрій пам'яті передує пильна увага.
          Думки учня набагато продуктивніші за думки вчителя.
          Чогось навчитися можна тільки практикою.
          Повторювати вивчений матеріал потрібно з інтервалами. Так економніше та ефективніше.
          Створюйте проблемні ситуації на уроках. Там, де немає вибору, немає мислення.
          Якщо дитина дивується — вона починає мислити. Нові ідеї – продукт творчої уяви.
          Зацікавленість — найдужча мотивація до навчання.

Учіть дітей робити нотатки.
          Запам'ятовування матеріалу часто-густо залежить від його викладу. Про рівень учителя можна зробити висновок із того, як він уміє висловлюватися.
          Є два основні мотиви, які формують поведінку людини: отримати винагороду й уникнути покарання. Застосовуйте ці мотиви на уроках.
          Якщо вчитель стоїть, він більше привертає до себе увагу дітей.
          Плануйте дискусії, диспути на уроці. Це посилює увагу дітей.
          Учитель не повинен говорити без упину. Діти не встигають за його думками. ·
          Про те, наскільки цікавим є зміст уроку, робіть висновок не зі свого погляду, а з погляду учнів. Особливо ретельно готуйте початок уроку. Часто саме від нього залежить успіх усього заняття.

 

-->
Наверх